Als corporate copywriter houd ik me voornamelijk bezig met het helpen ontwikkelen van kernverhaal van merken en organisaties. Dat helpt bedrijven verder, in termen van scherper positioneren en een sterker corporate verhaal op de website, wat dat betreft dus job done. Nadeel is dat de exponenten van die projecten vaak beperkt blijven tot verhaal, missie, visie, manifest en gelikte corporate presentatie. Dat zijn geen zaken die je lekker kunt showen in een portfolio. Maar het fundamentele karakter van corporate copywriting trekt de laatste jaren wel meer opdrachtgevers naar me toe die er samen met mij ook een creatief verlengstuk aan willen geven. Om een idee te geven waar dat in kan resulteren, een aantal posts over beknopt omschreven cases, waarin ook iets te bekijken valt in plaats van te lezen.
DEEL 1. DMN-WESTINGHOUSE. FUTURE-PROOF VALUE 1950.
Twee jaar terug zomaar ineens de CEO van een industriële speler aan de lijn. DMN-WESTINGHOUSE, prachtig, origineel Hollands bedrijf. Gereputeerd producent van rotary valves en diverter valves (zelf noemen ze deze: sluizen), de onmisbare elementen die in productielijnen alle mogelijke droge stoffen, korrels, granen, visvoer, tot aan stukjes plastic voor recycling aan toe verwerken en doseren. Deels hoogwaardig ambachtelijk, deels technologisch innovatief is DMN-WESTINGHOUSE voorloper in de sector en wereldwijd toonaangevend. De bedreiging van de laatste jaren: de sluizen worden aanzienlijk minder kwalitatief gekopieerd door Chinese en Indiase producenten en, what else is new, goedkoper in de markt gezet. Enige manier om die partijen het hoofd te bieden, is door er bovenuit te stijgen en ze op meerwaarde te kloppen. Daar was een herdefiniëring van het bedrijfsverhaal voor nodig en van daaruit ook een scherpere positionering in de wereldmarkt.
Waar we heen wilden was een verhaal dat autoriteit, leiderschap en rol van voorloper kon benadrukken en dat kon schragen met elementen als kwaliteit, duurzaamheid, toewijding en toekomstgericht ontwikkelen om klanten future-proof te helpen zijn voor de voortdurende aanscherping en komst van nieuwe certificering ten aanzien van voedselveiligheid en cleanability. Het leidde tot de regel ‘Future-proof value since 1950’. Een belofte die onomstotelijk hard gemaakt kon worden en een statement dat paste bij de autoriteit van het bedrijf. Om regel en verhaal te ankeren werd een The Solution geproduceerd, een filmisch manifest met als insteek de toewijding aan alle vrijwel custom made oplossingen om klanten future-proof te helpen zijn voor een wereld in verandering.
(Klik op het beeld om de film te zien; tekst loopt door onder het beeld).
DMN-WESTINGHOUSE is geen bedrijf van ‘in een klap alles anders’, het verhaal wordt stapje voor stapje verder ingevuld. Dat gebeurt met een grote verscheidenheid aan uitingen en activiteiten, van nieuwe formats voor beursstands tot sector specifieke product campagnes op social media, van e-nieuwsbrief communicatie, interne en HR-communicatie tot een nieuwe brochurelijn voor bepaalde markten.
Manier van samenwerking: mijn rol is breed inhoudelijk, ik ben verantwoordelijk voor alle scripts, campagne concepten, bepalende corporate copy en creatieve regie en begeleiding van de films. Voor specifieke uitwerking werk ik on-demand samen met bureau Kellerman tbv sociale media, met graphic designer Cor Lesterhuis voor de vormgeving van diverse corporate en productuitingen, de brandvideo produceerde ik samen met filmer/fotograaf Vincent Kruijt. De lijnen zijn kort, per project is het team altijd fit-for-purpose. Dat maakt slagvaardig en zorgt voor optimale benutting van het budget.