DEEL 5. CHIRPLEY, EEN START-UP BLOCKCHAIN BASED MICRO-INFLUENCER PLATFORM
Influencer marketing, daar heb ik al eerder een zegje over gedaan hier. Nu hou ik van nature de vinger stevig aan de pols van alle mogelijke nieuwe ontwikkelingen die marketing communicatie aangaan. Vanaf de zijlijn kijk je dan ook naar influencer marketing en de aantrekkingskracht die het op marketing organisaties uitoefent begrijp ik wel.
In de kern komt het neer op het principe dat we allemaal kennen: dat je een boormachine advies van je buurman die veel doe-het-zelft eerder gelooft dan welke reclame van boormachines ook. Dat praatje over de schutting met de buurman, dat geldt tegenwoordig als micro-influencing. En micro-influencers, daar zijn er ongeveer evenveel van als er volgers van massa-influencers als Kardashian en Ronaldo zijn: honderden miljoenen wereldwijd.
Voor die miljoenen en miljoenen micro-influencers werd door een klein enthousiast clubje met piepjonge CEO de start-up Chirpley bedacht. Een platform, volledig ingericht op het verbinden van marketing organisaties met de juiste micro-influencers. Het zou een lerend platform worden, state of the art, gebaseerd op blockchain technologie, waar de groeiende hoeveelheid data volautomatisch steeds verfijndere matches zou opleveren.
Of ik daar een merkverhaal voor kon helpen ontwikkelen en aansluitend ook een vertaling naar identity en communicatie. Dat kon ik zeker en tot en met het merkverhaal werkte dat allemaal prima. Daarna werd het helaas een bumpy ride. De start-up, hoe bevlogen ook, bleek een vastomlijnd en in beton gegoten voornemen te hebben om direct vlogs te produceren met een eigen micro-presentatrice. Nu was er al wel een lief digitaal Chirpley vogeltje, maar verder nog geen identity, nog geen website en het merkverhaal wees niet direct in de richting van een traditionele ‘talking head’ benadering.
Daarop ontwikkelde ik een format om dan die richting meer fun en edge te geven: ‘Going PLaces with Chirpley’, een flexibel invulbaar mini-show concept, in een compleet digitale green screen studio-omgeving. Een dynamische setting om snel en kostenefficiënt meerdere shows te produceren waarin alle ins en outs over micro-influencing belicht konden worden in een visueel wisselende omgeving. “Supercool!”, was de reactie. Dus aan de slag met scripts, kostenraming, meer gedetailleerde schetsen van de look & feel – en toen bleek ineens het geld niet op, maar op dat moment te schaars aanwezig was om het supercool te doen. De titel bleef, de rest niet.

Het zorgde ervoor dat het neerzetten van de propositie uiteindelijk uitmondde in een kleine serie van zeer basic talking head video’s, die nooit werden wat ze hadden kunnen worden. En, zo bleek ook nog ‘ns vrij laat in de wedstrijd, ze dienden eigenlijk maar een doel: puur online aanwezigheid om de potentie van Chirpley te kunnen laten zien aan crypto investeerders. Het maakte in die zin eigenlijk niet heel erg uit of de filmpjes wel of niet heel kwalitatief zou zijn – als ze er maar waren.
Een typisch geval van jammer. Maar je leert altijd van alles en heb er ook geen spijt van. Het waren toffe jongens om voor en mee te werken, ze bedoelden het enorm goed, samen met trouwe filmer/fotograaf Vincent Kruijt heb ik veel plezier beleefd aan het produceren. Met z’n vieren 3 dagen e-bike fietsend van locatie naar locatie – going places – in een werkelijk ijskoud Amsterdam, de spullen in de e-bakfiets van de assistent en de presentatrice telkens weer manmoedig pratend in wind en bijna-regen.
Het is dus niet de standaard van executie, creativiteit en storytelling geworden die ik persoonlijk nastreef. Maar het leek me aardig en eerlijk om ook eens een case te laten zien die niet liep zoals het kon. Want zo is het vak dus ook, het gaat zoals het gaat, soms zit alles mee, soms eh..dus niet.